Перспективи ринку гемблінгу в Україні

Перспективи ринку гемблінгу в Україні
10 січня 2022

Майже десять місяців тому в Україні було видано першу ліцензію онлайн-казино. З тих пір ринок уже зробив серйозний крок уперед, нехай прогрес виявився не таким швидким, як очікували деякі аналітики, легальний гральний бізнес продовжує розвиватися і зміцнювати позиції. Спробуємо визначити, яке майбутнє на нього чекає.

Наземні заклади та туризм

Зазначимо, що наземні гральні заклади згідно із законом повинні знаходитися лише на території готелів та готелів таким чином, вони насамперед орієнтовані на туристів. Такий підхід практикується в багатьох країнах і зарекомендував себе успішним, оскільки сприяє залученню грошей до бюджету. Величезною вадою вітчизняного законодавства став, однак, високий податок на виграші він становить 19,5%, причому стягується із суми загального, а не чистого виграшу, тобто захоплює і саму ставку. Це робить Україну малопривабливою для ігрових туристів, які подорожують насамперед заради відвідин казино. Більшість країн пропонує набагато вигідніші умови, наприклад, у Грузії податок на виграш з туристів не утримується зовсім.

Тим не менш, галузь все ж таки розвивається так, менше ніж за рік ліцензії КРАЇЛ отримали сім казино, а також дев'ять компаній, що пропонують зали ігрових автоматів: при цьому більшість з них відкрило три і більше точок (лідером стала компанія First, у володінні якої знаходиться вісімнадцять залів із автоматами). Згідно зі статистикою різних компаній, співвідношення місцевих та закордонних відвідувачів зараз становить приблизно 50:50 або 40:60 відповідно.

Онлайн заклади місцеві та іноземні

На відміну від наземних закладів, віртуальний гральний бізнес орієнтований переважно на українську аудиторію так, на багатьох сайтах онлайн-казино можна встановити лише українську або російську мови: англомовну версію вибрати не можна, не кажучи вже про інші, більш екзотичні варіанти.

До середини листопада ліцензії КРАЇЛ отримали тринадцять онлайн-казино, три покер-руми та один букмекер. Зазначимо, що іноземні гроші сюди теж заходять, щоправда, їх приносять уже не гравці, а гемблінгові компанії. Наприклад, ліцензії і казино, і покер-рума отримала велика європейська компанія Vbet (не виключено, що надалі вона матиме також букмекерську ліцензію, оскільки займається і цією областю гемблінгу). Варто відзначити і таку важливу подію, як поява на ринку покер-руму Ggpoker на даний момент це один з лідерів галузі, що останнім часом все більше витісняє найбільший у світі рум PokerStars.

Таким чином, галузь показує відносно непогані темпи розвитку. До того ж, є шанс, що вирішення низки проблем (про них поговоримо нижче) зможе додатково зміцнити і вітчизняний бізнес, і посилити залучення іноземних капіталів.

Загальні проблеми бізнесу та шляхи їх вирішення

В даний час можна назвати такі перешкоди, що стоять перед бізнесом:

  • недостатньо налагоджені процеси оформлення документів та підключення до системи моніторингу КРАЇЛ;
  • потрійне ліцензування та високий податок на прибуток;
  • для іноземних компаній проблемою є й те, що за законом апаратне забезпечення має перебувати на території України.

Втім, є надія, що як мінімум частина цих проблем буде вирішена: у першому читанні було ухвалено закон № 2713-д Про внесення змін до Налогового кодексу України та інших законів України щодо оподаткування доходів від діяльності з організації та проведення азартних ігор та лотерей. Відповідно до нього, потрійне ліцензування буде скасовано, а прибутковий податок для всіх гемблінгових компаній незалежно від типу становитиме 10%. Очікується, що незабаром закон остаточно набуде чинності.

Робота у країні курс на відповідальність

Важливими є й кроки, зроблені самим бізнесом. Так, у травні 2021 року розпочала роботу громадська організація Ukrainian Gambling Council (UGC) або Всеукраїнська рада гемблінгу. Вона має на меті об'єднати всіх легальних операторів, і, з одного боку, боротися за їхні права, налагоджуючи конструктивний діалог із владою, з іншого – зміцнювати норми внутрішньої професійної етики. На даний момент до організації вже увійшла більшість легальних гемблінгових компаній; також її асоційованими членами стала низка ділових ЗМІ.

У жовтні одинадцять компаній, що увійшли до UGC, підписали Меморандум про рекламу, покликаний знизити емоційний тиск на потенційних клієнтів, наприклад, не включати в рекламу фотозображення або відеозйомку гри (фішки або гроші в руках, натискання на кнопки автоматів тощо).

Міжнародна співпраця

Крім залучення іноземних туристів та гемблінгових компаній, Україна працює і над професійною міжнародною співпрацею. Зараз можна назвати дві значущі у цьому плані події.

По-перше, у серпні 2021 року UGC вступив до міжнародної групи SBC Leaders, яка об'єднує як найбільших світових операторів, так і національні гемблінгові асоціації різних країн, наприклад, BGC (Великобританія), SWIMA (США), BOS (Швеція) та інші.

По-друге, у жовтні у Києві відбулася конференція SBC Summit CIS, присвячена гральному бізнесу у Східній Європі та країнах СНД зазначимо, що Україна приймала її вперше. Учасниками конференції стали легальні оператори, представники КРАЇЛ та низки громадських організацій, а також низка відомих людей, наприклад, володар олімпійського золота з греко-римської боротьби та депутат Верховної Ради Жан Беленюк. Як показав цей захід, багато іноземних компаній зацікавлені у виході на гемблінговий ринок України, їх представники активно цікавилися юридичними та технічними подробицями такої процедури.

Висновки

Як бачимо, незважаючи на певну недосконалість законодавства, легальний гральний бізнес в Україні все впевненіше стає на ноги: вітчизняні компанії налагоджують діалог як з державою, так і із зарубіжними партнерами, а також що є гарним знаком працюють над закріпленням етичних норм. Держава при цьому також демонструє готовність прислухатися до чужої думки та працювати над усуненням недоліків законодавства. Вважаємо, все це дає вагомі приводи для оптимізму.

Тимур Геращенко
редактор розділу розваг, hadiach-travel.net.ua